PROPOSTA DE COEVALUACIÓ

ROPOSTA DE COEVALUACIÓ
Si algú no és capaç de sentir-se i saber-se tan home com els altres, significa que li falta molt que caminar, per a arribar al lloc de trobada amb ells. En aquest lloc de trobada, no hi ha ignorants absoluts ni savis absoluts: hi ha homes que, en comunicació, cerquen saber més.
Paulo Freire


Aquesta proposta d’avaluació té com un dels seus objectius principals fomentar la participació dels aprenents l’esperit crític i la creació col.lectiva. D’aquesta manera, es pretén incrementar l’autonomia de les aprenents dins el seu procés d’aprenentatge, com també fer-les reflexionar sobre les condicions que el fan possible. Per tot això, considerem convenient que l’avaluació siga la conseqüència directa d’un diàleg l’objectiu del qual ha de ser disposar d’un seguit de criteris considerats com a vàlids per totes les parts que hi participen.
La proposta de coevaluació està dividida en les parts que s'indiquen més tard. El valor que calga assignar a cadascuna d'elles, així com la possibilitat d’afegir altres criteris, serà decidida conjuntament amb els aprenents com una part més del procés.
  • Fases. En aquest punt seran tractades únicament qüestions procedimentals. Així es comprovarà si han estat considerades les orientacions i les fases previstes en la definició de la pràctica. Per això, caldrà dedicar el temps necessari a la seua explicació. En cas que es considere necessari canviar qualsevol de les indicacions de l’activitat, hauran de redactar-se de nou per facilitar la seua anàlisi una vegada acabada.
  • Objectius. Dins aquest apartat l'aprenent definirà, amb la col·laboració del docent, els objectius que pretén assolir amb el seu projecte. Des d'aquest punt de vista és important que establisca unes expectatives respecte del seu treball amb l'objectiu que, una vegada acabat, dispose d'un criteri personal per a mesurar el seu acompliment autònomament. Aquestos objectius hauran de ser redactats per l’estudiant, qui els utilitzarà per a orientar la seua pràctica i avaluar-la una vegada finalitzada. Per aquest últim motiu, pot ser interessant que se’ls assigne un valor d’acord amb la distribució prevista per a cadascun dels apartats.
  • Revisions. L’aprenent serà convidat a revisar el seu treball tant durant la fase de la seua elaboració com una vegada acabat. Aquestes tutories poden ser utilitzades per a fer aportacions sobre el treball desenvolupat, proposar mesures de millora o, fins i tot, negociar la forma en què aquestes orientacions metodològiques influiran sobre la valoració final de l’activitat. En qualsevol cas, és important que l’estudiant dispose de la llibertat necessària per a modificar aquestes suggerències o rebutjar-les sempre que ho justifique adequadament. D’aquesta manera, a més de facilitar la identificació amb el resultat final, aprofundim en el sentit d’autonomia que l’estudiant ha d’adquirir per a atribuir-li un sentit concret i personal al seu procés d’aprenentatge. De forma complementària, també pot ser utilitzat com un criteri d’avaluació el nombre de vegades en què l’alumne revise el seu treball. En cas d’optar per aquesta possibilitat, és important que prèviament es consensue el valor que s’haurà d’atribuir a cadascuna d’aquestes sessions, com també el seu contingut mínim.
  • Autovaloració. En aquest punt es demanarà els aprenents que proposen una nota per als seus treballs. Aquesta haurà de ser justificada prenent com a referència els criteris anteriors com també la valoració assignada per a cadascun d’ells.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada