EL PAS A L'ACCIÓ
“L'acció,
amb totes les seues incerteses, és com un recordatori sempre present
que els homes, encara que han de morir, no han nascut per a açò,
sinó per a començar alguna cosa nova”.
Hannah Arendt
Per tal d’afavorir una posició crítica en
l’alumnat és important que tinguem present que en la majoria dels
casos l’aprenentatge no es produeix des d’aquest punt de partida.
Els estudiants, per norma general, no es qüestionen la informació
que reben. Aquest comportament té, si més no, dues interpretacions
possibles: o bé s’identifiquen amb els significats que li són
transmesos o, pel contrari, els resulten aliens. Aquesta activitat té
com a objectiu apropar l’alumne a la matèria per obligar-li a
mantindre algun tipus de relació amb ella: de llunyania, de
proximitat, de rebuig, acceptació, etc.
La forma en què siga evidenciada aquesta
posició ha de ser diversa. És important que els estudiants facen
aquesta aproximació utilitzant el mitjà que trien voluntàriament
d’acord amb les seues preferències personals. Des d’aquest punt
de vista, es poden proposar formats molt amples, des de la redacció
d’un assaig breu fins a la creació d’una campanya adreçada als
mitjans de comunicació -incloent-hi les xarxes socials. En aquest
últim cas, a més, es poden combinar recursos molt distints:
imatges, àudio, vídeo i text.
ORIENTACIONS PER A LA PRÀCTICA
Els passos que han de seguir-se per a
l’elaboració de la pràctica són els que s’indiquen a
continuació:
-
Assenyalar quin és el significat com la informació relacionada que es treballarà.
-
Identificar quin és l’objectiu que es pretén aconseguir. Alguns exemples podrien ser:
-
La promoció d’un dret.
-
La posada en qüestió de l’aplicació d’una norma.
-
La proposta d’una alternativa.
-
La sensibilització respecte d’un fenomen.
-
La suscitació d’una reacció.
-
Qualsevol altre degudament justificat.
-
Per tal d’afavorir l’eficàcia del missatge,
el tractament de la informació haurà de ser coherent amb el
propòsit decidit.
-
A més, depenent de quin siga el mitjà d’expressió triat, hauran de ser tingudes en compte les consideracions següents:
-
Assaig. L’escrit haurà de tindre una estructura que puga ser reconeguda fàcilment. Així, s’haurà d’afegir una introducció on s’anuncie quin és el tema que serà analitzat, com també la conveniència i el propòsit d’aquesta reflexió. En el desenvolupament, hauran d’utilitzar-se arguments diversos i ben fonamentats. En aquest sentit, és important incloure dades objectives -estadístiques, etc.- com la cita de determinades fonts d’autoritat -personalitats procedents del món acadèmic, intel·lectuals, etc. Per últim, haurà de finalitzar-se amb una conclusió que sintetitze la tesi defesa.
-
Creació d’una campanya. Aquesta pot combinar elements ben diferents:
-
Vídeo. Haurà de realitzar-se un muntatge audiovisual d’una durada breu on, almenys, s’introduisquen els elements següents: imatges (bé siga en moviment o com a fotografia), text i música. Complementàriament, s’hi poden incloure altres com transicions o efectes. S’afegeix, a continuació, un exemple:
-
-
https://youtu.be/U23g1fASH3A
-
Falca. Aquesta constarà d’un text breu acompanyat d’una música. La seua durada total no podrà ser superior a un minut. Un exemple d’aquest tipus es pot trobar des del minut 2 al 3 de l’entrevista l’enllaç de la qual es mostra a continuació:
http://xn--pararicomenar-sgb.es/?page_id=6
-
Eslògan. Han de ser frases breus que sintetitzen el contingut de la campanya i que responguen a l’objectiu prèviament definit. També s’hauran de proposar d’altres amb format d’etiqueta per poder ser utilitzades en les xarxes socials. Per exemple:
#VagaNoÉsDelicte
-
Cartell. Es combinaran textos, recursos gràfics i imatges. El resultat final haurà de proporcionar un missatge clar que podrà ser copsat amb un colp d’ull. S’afegeixen a continuació alguns exemples característics en aquest sentit:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada