La proposta que tens a les mans pretén ser un
complement didàctic al visionat del documental "Parar i
començar". Aquest és un projecte del Grup Raïm que es va
iniciar amb ocasió de la vaga general, acordada dins la Confederació
Europea de Sindicats i convocada tant a l’estat espanyol com a
Portugal, per rebutjar les mesures d’austeritat i defensar l’estat
del benestar el 14 de novembre de l'any 2012.
Les primeres imatges del documental van ser
enregistrades en un dels piquets que habitualment són organitzats a
la ciutat de València durant aquest jornades. En aquest moment les
imatges, procedents exclusivament del carrer, són gravades amb la
càmera a la mà. Després d'alguns dies són incorporats la resta de
testimonis. El resultat final és una peça dirigida a un públic
més ample que aquell per al qual havia estat pensat inicialment
-estudiants de formació professional. Aquest fet és una
conseqüència directa de la diversitat de matisos i consideracions
que van aportar al projecte les entrevistes realitzades i que, tal
vegada, no siguen fàcilment identificables per estudiants sense una
experiència laboral o sindical prèvia. De fet, aquesta mateixa
circumstància és la que justifica la conveniència d'aquesta
proposta. La vaga és un tema complex i les formes per aprofundir al
seu significat ho han de ser també. Així, les diferents activitats
que s'hi proposen pretenen prendre en consideració condicions molt
diferents per a l'aprenentatge. Tot això, però, no significa que
aquest siga un treball dirigit exclusivament a l'àmbit acadèmic.
Així, és possible fer un ús més personal, fins i tot
considerar-lo com un pretext per a reflexionar sobre la vaga a partir
d’una proposta que fa servir formes i llenguatges ben diversos.
La idea fonamental de “Parar i començar” és
aportar un material per a reflexionar sobre la participació dels
ciutadans en la configuració de les normes que els afecten com a
subjectes d’una comunitat. Des d’aquest punt de vista, la vaga es
mostra com un fenomen que ha de ser observat des de diferents punts
de vista per abastar el seu significat complet. El documental es
posiciona d’una forma clara en favor del tema que tracta, que es
podria resumir en la necessitat de mantindre aquest instrument per a
la participació així com afavorir una interpretació de la realitat
fonamentada en una dimensió col·lectiva. La peça assumeix com un
dels seus objectius el de produir una reflexió crítica que
enllaçaria amb la idea del «teatre èpic», és a dir, amb la
conveniència de confrontar el contingut amb el punt de vista de
l’espectador.
Aquesta proposta és vol oberta. Així, el seus
destinataris no pertanyen, exclusivament, al món de l'ensenyament.
L'aprenentatge és un procés que, per la seua força transformadora,
no pot ser definit sobre límits estrets. És cert que tots els
aprenentatges tenen un component individual, però també ho és que
considerar-los separadament implica desatendre al seu abast
col.lectiu. Per aquesta raó aquest treball està adreçat a un
públic ample. Així mateix, les activitats que s'hi proposen han de
ser interpretades com alternatives complementàries l'aplicació de
les quals pot i ha de ser sotmés a un criteri particular. Des
d'aquest punt de vista, considerem necessari reivindicar l'àmbit
docent com un espai de llibertat. El treball que es realitze ha
d'adapatar-se a un entorn concret on els interessos i les capacitats
del seus destinataris han de ser considerats molt especialment. Per
tot això, aquest material ha estat pensat per poder ser ampliat o
reduït, però també perquè puga ser aplicat de formes diverses en
funció de consideracions com el tipus d'agrupament o el temps.
El documental ha de ser entés com una
aproximació, entre moltes altres possibles, al tema que tracta.
Reconeixem que existeixen varies formes d’aproximar-se al
coneixement social, que cap és neutra, i que posicionar-se en una,
ens dona capacitat d’objectivitat. Optem per afavorir aprenentatges
desestabilitzadors, amb capacitat d’emancipació i que desencadenen
actitutds inconformistes per promoure tant la defensa dels drets
democràtics i socials com la transformació i creació
d’institucions en pro dels mateixos i de la autonomia individual i
col.lectiva.
Finalment, volem assenyalar que la perspectiva
de gènere que emprem és permeable als nous usos i creacions
socials, que pretenen visibilitzar i representar a través del
llenguatge tant a homes com a dones. Per aquesta raó, en les
propostes es poden trobar dobles formes, alternàncies en masculí i
en femení, utilitzacions del femení com a genèric, o nombrar en
femení, entre d'altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada