LA RELACIÓ AMB EL TEMPS

LA RELACIÓ AMB EL TEMPS


La destrucció del passat, o més aviat dels mecanismes socials que vinculen l’experiència contemporània de l’individu amb la de generacions anteriors, és un dels fenomens més característics i estranys de la darreria del segle XX. En la seua major part, els joves, els homes i les dones, d’aquest final de segle creixen en una mena de present permanent sense cap relació orgànica amb el passat del temps en què viuen”.
Eric Hobsbawm
Aquesta activitat de la proposta, té com objectiu principal, incorporar el factor temps i valorar la seua influència en relació amb el tema tractat.
Amb eixe fi, es planteja la lectura de diversos textos contextualitzats en distintes èpoques històriques amb la pretesa d'identificar les diferències i coincidències respecte del tema tractat, com també i, a partir d'aquest anàlisi, deduir quin ha estat la seua evolució des d'una perspectiva temporal.

L’activitat es planteja sense la pretesa d’aprofundir en les tècniques del Comentari de text literari,

Es proposa una senzilla metodologia per portar endavant la feina encomanada. Aquesta s’estructura en els següents passos: llegir, analitzar, comparar i concloure.

ORIENTACIONS PER A LA PRÀCTICA


PRIMER PAS ... Llegir
En primer lloc hauràs de llegir atentament els textos, sense pressa, fixant-te en tots el matisos del llenguatge.

RECOMANACIONS per a la lectura

  • Pots subratllar algunes frases del text.
  • Es aconsellable que hi pugues prendre alguna nota mitjançant qualsevol suport que et siga còmode ( paper, tauleta, mòbil, ordinador etc…) L’anotació la pots fer d’allò que t’haja cridat l’atenció, d’allò que no has acabat de comprendre, d’allò que creus que serà important...
  • A l’hora de llegir, sigues respectuós amb els signes de puntuació, aquests et permetran seguir i gaudir dels ritmes adequats dels textos.
  • Intenta establir, les parts fonamentals del text.
  • Fes-hi una segona lectura.

SEGON PAS...analitzar
Et proposem que en primer lloc analitzes el textos per separat. Per a facilitar el teu treball, et suggerim unes pautes a seguir.

PAUTES de l’anàlisi
  1. Arreplega les metadades del text: obra a la que pertany, autor, gènere literari...
  2. És aconsellable que redactes un breu resum del text (max 150 paraules.), per aprofitar i deduir quin és el tema del mateix. (Escriu un tuit amb el tema, màxim 120 caràcters)
  3. El següent pas serà, extraure les principals idees que s’arrepleguen al fragment.
  4. Intenta identificar quin tipus de narrador hi ha al text ( podràs fer servir el quadre que tens al final de l’activitat) i quins personatges hi intervenen, així com la relació que tenen amb el tema.
Identificar el narrador t’ajudarà a conéixer els punts de vista del text, i sobretot la perspectiva que s’hi utilitza, no es el mateix una perspectiva subjectiva, que una objectiva.
  1. Finalment caldrà identificar en quina època històrica es contextualitza el text.
Per a contextualitzar el text et serà útil emplenar la següent graella.


RECURS
Data de publicació
ÈPOCA històrica
Breu Descripció, grans trets
Títol del Recurs que origina la proposta didàctica





Text 1




Text 2




TERCER PAS.. comparar i concloure

  1. Realitzar una anàlisi en conjunt: comparant els textos, identificant les semblances, i evidenciant les diferències.

  1. Ara ja podràs deduir quina ha estat la seua evolució en el temps,
(A l’hora d’analitzar conjuntament els textos et suggerim dos coordenades a partir de les quals podràs vertebrar la teua anàlisi: l’Eficàcia de la vaga i la seua instrumentalitat.)

  1. Finalment podràs extraure les teues pròpies conclusions, seria interessant parlar de les impressions i sensacions que t’han causat el textos.


Repte Final.
Et proposem un repte. Es tractaria d’escriure un text inspirat en el tema de la vaga i que es situés en un moment posterior en el temps. Imagina’t com seria una història de futur. Hauràs de fer una projecció a partir dels indicis que observes en l’actualitat i fruit de les conclusions de la teua analisi. Podràs fer servir el format que més t’agrade, des del MICRORELAT, fins al CONTE.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada