LA RELACIÓ AMB EL TEMPS
“La destrucció del passat, o més aviat
dels mecanismes socials que vinculen l’experiència contemporània
de l’individu amb la de generacions anteriors, és un dels fenomens
més característics i estranys de la darreria del segle XX. En la
seua major part, els joves, els homes i les dones, d’aquest final
de segle creixen en una mena de present permanent sense cap relació
orgànica amb el passat del temps en què viuen”.
Eric Hobsbawm
Aquesta activitat de la proposta, té com
objectiu principal, incorporar el factor temps i valorar la seua
influència en relació amb el tema tractat.
Amb eixe fi, es planteja la lectura de diversos
textos contextualitzats en distintes èpoques històriques amb la
pretesa d'identificar les diferències i coincidències respecte del
tema tractat, com també i, a partir d'aquest anàlisi, deduir quin
ha estat la seua evolució des d'una perspectiva temporal.
L’activitat es planteja sense la pretesa
d’aprofundir en les tècniques del Comentari de text literari,
Es proposa una senzilla metodologia per portar
endavant la feina encomanada. Aquesta
s’estructura en els següents
passos: llegir, analitzar, comparar i concloure.
ORIENTACIONS PER A LA PRÀCTICA
PRIMER PAS ... Llegir
En primer lloc hauràs de llegir atentament els
textos, sense pressa, fixant-te en tots el matisos del llenguatge.
RECOMANACIONS per a la lectura
|
SEGON PAS...analitzar
Et proposem que en primer lloc analitzes el
textos per separat. Per a facilitar el teu treball, et suggerim unes
pautes a seguir.
PAUTES de l’anàlisi
Identificar
el narrador t’ajudarà a conéixer els punts de vista del text,
i sobretot la perspectiva que s’hi utilitza, no es el mateix
una perspectiva subjectiva, que una objectiva.
Per
a contextualitzar el text et serà útil emplenar la següent
graella.
|
RECURS
|
Data
de publicació
|
ÈPOCA
històrica
|
Breu
Descripció, grans trets
|
Títol
del Recurs que origina la proposta didàctica
|
|
|
|
Text
1
|
|
|
|
Text
2
|
|
|
|
TERCER PAS.. comparar i concloure
-
Realitzar una anàlisi en conjunt: comparant els textos, identificant les semblances, i evidenciant les diferències.
-
Ara ja podràs deduir quina ha estat la seua evolució en el temps,
(A l’hora d’analitzar conjuntament els
textos et suggerim dos coordenades a
partir de les quals podràs vertebrar la teua anàlisi: l’Eficàcia
de la vaga i la seua
instrumentalitat.)
-
Finalment podràs extraure les teues pròpies conclusions, seria interessant parlar de les impressions i sensacions que t’han causat el textos.
Repte Final.
Et proposem un repte. Es tractaria d’escriure
un text inspirat en el tema de la vaga i que es situés en un moment
posterior en el temps. Imagina’t com seria una història de futur.
Hauràs de fer una projecció a partir dels indicis que observes en
l’actualitat i fruit de les conclusions de la teua analisi. Podràs
fer servir el format que més t’agrade, des del MICRORELAT, fins al
CONTE.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada