PROPOSTES
DE TREBALL
“Creació
social és el nom d'una hipòtesi teòrica nascuda de l'exigència de
dir, d'una manera positiva i propositiva, què és el que succeeix o
pot succeir quan les relacions i els contextos aconsegueixen
expressar les seues dimensions creatives. (...) Aquella disposició
simbòlica, que troba traducció concreta i pràctica, en la qual els
subjectes aconsegueixen ser autors de sabers i de competències en un
moviment inspirat en el reconeixement dels subjectes més que en
l'apropiació capitalista dels coneixements a la qual la pedagogia
del capital ens té acostumats en els últims decennis”.
Antonia
De Vita
INTRODUCCIÓ
Les finalitats d’aquesta proposta de treball
són promoure la reflexió i l’esperit crític, potenciar la
cooperació i la praxis col.lectiva i provocar la creació social
autònoma.
Aquestes finalitats estan imbricades amb les
metodologies basades en la pedagogia social. Les activitats que es
proposen després del visionat del documental no l'han de tindre com
a única referència vàlida. Per aquest mateix motiu és important
que el seu destinatari el considere com un material a partir del qual
ha de construir el seu coneixement sobre la matèria. Des d'aquest
punt de vista, el resultat del seu aprenentatge no pot ser considerat
com l'adequació respecte d'una proposta prèviament definida. Per
fer possible aquesta interpretació del seu treball és del tot
imprescindible que, una vegada acabat, l'aprenent compte amb un
material tangible que haurà de ser considerat com una traducció
autònoma i personal de la proposta que li ha estat facilitada.
Totes les propostes estan desenvolupades a
partir d’una mateixa estructura. En primer lloc, es justifica quin
és l’objectiu fonamental de l’activitat i com el seu
desenvolupament pot contribuir a produir un aprenentatge
transformador. Seguidament, fiquem alguns exemples d’activitats que
han estat elaborades prenent com a referència el visionat del
documental i que haurien d’estar interpretades com una forma, entre
moltes altres possibles, de dur a la pràctica aquesta proposta. Des
d’aquest punt de vista, és necessari que siguen interpretades com
una simple orientació pràctica i que es relativitze el seu valor
per tal d’ evitar condicionar el treball dels estudiants. A
continuació, s’inclouen una relació de pautes metodològiques per
servir de guia per a l’elaboració de l’activitat. Per acabar, es
proporcionen algunes qüestions relacionades amb el procés
d'elaboració de l'activitat seguit per l'estudiant.
En últim lloc, considerem convenient establir
una pauta per a l'avaluació basada en el diàleg amb els alumnes.
Aquesta hauria de tindre com a resultat una pauta negociada que faça
possible generar una expectativa personal sobre el treball que ha de
ser desenvolupat posteriorment. És important assenyalar que els
criteris suggerits són comuns a totes les tasques i que, per tant,
tracten de donar resposta a una forma particular d’entendre aquest
procés. Per això, hauria de ser interpretada com una aproximació a
un model i no com una orientació específica adaptada a les
característiques particulars de cadascuna de les feines previstes .
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada