INTRODUCCIÓ

PROPOSTES DE TREBALL

Creació social és el nom d'una hipòtesi teòrica nascuda de l'exigència de dir, d'una manera positiva i propositiva, què és el que succeeix o pot succeir quan les relacions i els contextos aconsegueixen expressar les seues dimensions creatives. (...) Aquella disposició simbòlica, que troba traducció concreta i pràctica, en la qual els subjectes aconsegueixen ser autors de sabers i de competències en un moviment inspirat en el reconeixement dels subjectes més que en l'apropiació capitalista dels coneixements a la qual la pedagogia del capital ens té acostumats en els últims decennis”.
Antonia De Vita
INTRODUCCIÓ
Les finalitats d’aquesta proposta de treball són promoure la reflexió i l’esperit crític, potenciar la cooperació i la praxis col.lectiva i provocar la creació social autònoma.
Aquestes finalitats estan imbricades amb les metodologies basades en la pedagogia social. Les activitats que es proposen després del visionat del documental no l'han de tindre com a única referència vàlida. Per aquest mateix motiu és important que el seu destinatari el considere com un material a partir del qual ha de construir el seu coneixement sobre la matèria. Des d'aquest punt de vista, el resultat del seu aprenentatge no pot ser considerat com l'adequació respecte d'una proposta prèviament definida. Per fer possible aquesta interpretació del seu treball és del tot imprescindible que, una vegada acabat, l'aprenent compte amb un material tangible que haurà de ser considerat com una traducció autònoma i personal de la proposta que li ha estat facilitada.
Totes les propostes estan desenvolupades a partir d’una mateixa estructura. En primer lloc, es justifica quin és l’objectiu fonamental de l’activitat i com el seu desenvolupament pot contribuir a produir un aprenentatge transformador. Seguidament, fiquem alguns exemples d’activitats que han estat elaborades prenent com a referència el visionat del documental i que haurien d’estar interpretades com una forma, entre moltes altres possibles, de dur a la pràctica aquesta proposta. Des d’aquest punt de vista, és necessari que siguen interpretades com una simple orientació pràctica i que es relativitze el seu valor per tal d’ evitar condicionar el treball dels estudiants. A continuació, s’inclouen una relació de pautes metodològiques per servir de guia per a l’elaboració de l’activitat. Per acabar, es proporcionen algunes qüestions relacionades amb el procés d'elaboració de l'activitat seguit per l'estudiant.
En últim lloc, considerem convenient establir una pauta per a l'avaluació basada en el diàleg amb els alumnes. Aquesta hauria de tindre com a resultat una pauta negociada que faça possible generar una expectativa personal sobre el treball que ha de ser desenvolupat posteriorment. És important assenyalar que els criteris suggerits són comuns a totes les tasques i que, per tant, tracten de donar resposta a una forma particular d’entendre aquest procés. Per això, hauria de ser interpretada com una aproximació a un model i no com una orientació específica adaptada a les característiques particulars de cadascuna de les feines previstes .

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada