AMB MÚSICA

AMB MÚSICA




L'activitat pretén fer possible una aproximació a la matèria basada en les emocions. Des d'aquest punt de vista, no només es perseguix fer-ne un ús intel.ligent, sinó, molt especialment, evitar que l'objecte d'estudi puga ser valorat asèpticament. Aquest plantejament insisteix, per tant, en l'aplicació pràctica dels continguts insistint en les conseqüències humanes que se'n deriven. Tot açò, a més, contribueix a demostrar la proximitat del procés educatiu amb l’esdevindre de les persones i el vincula amb la seua experiència personal.
ORIENTACIONS PER A LA PRÀCTICA
Es proposen diferents tipus d'activitats segons el nombre d'elements que s'hi treballen. D'aquesta forma es fa possible comptar amb una proposta més diversa i, per tant, més adaptable als interessos i habilitats dels estudiants.
Els nivells de treball que es proposen són:
  1. Canviar la lletra a una cançó. Per això cal triar-ne una, estudiar la rítmica de la lletra -és a dir, on cauen els accents de les paraules- i, imitant l'estructura, proposar una altra.
  2. Fer una música per acompanyar una lletra existent. Les alternatives poden ser musicalitzar un poema, un text...
  3. Proposar una o diverses músiques per acompanyar una escena, una imatge, un còmic, un relat, una pel·lícula, etc. Aquesta activitat resulta especialment interessant si la peça triada ha de ser relacionada amb un recurs elaborat pels estudiants i que, per tant, puga ser el resultat d'alguna de les activitats previstes dins aquesta proposta.
  4. Fer la cançó completa, és a dir, construir la lletra i la música.

Independentment de quina siga l’opció triada, caldrà redactar una memòria explicativa on siguen indicades les qüestions següents:
  1. La modalitat de treball escollida entre les propostes de l’apartat anterior. En cas que s’haja optat per les opcions A, B o C, haurà d’indicar-se la referència de la cançó, el text o el recurs triat.
  2. Justificació dels motius que han sigut tinguts en compte per a la tria de la cançó, el text o el recurs.
  3. Estudi sobre l’aplicació de diferents alternatives per aconseguir resultats diversos.
  4. Sentit atorgat a la música.
  5. Anàlisi del context en què la música ha estat realitzada i per al qual es proposa.
  6. Estudi dels silencis i altres sorolls diferents de la música triada i interpretació que se’n ha de deduir.
  7. Relació entre els diferents elements de la peça. Així, caldrà indicar quina relació existeix entre el llenguatge i les formes amb què s’expressa:, s’oposen, concorden, etc.
  8. Públic al que s’adreça la música triada i justificació d’aquesta interpretació.
A continuació, mostrem un exemple d’adaptació d’una lletra i una música a partir d’una cançó prèvia de Sanchez Ferlosio que apareix en el documental “Parar i començar”:

«A la vaga»

Hui cal la vaga, company
és necessari parar.
Com ahir,…hem de sacrificar
tot el nostre treball..
Amb la remor d’aquells dies
d’un temps que no és passat
travessant el silenci
que amaga la veritat.
Amb les mans i la paraula
lliures d’ombres i vestits,
amerats per una causa,
que ens retorna al sentit.
Des del cel a la petjada
fins les llums que gravaran
com la nit és el dia
quan abasta el seu final.
A la vaga, és l’hora
de PARAR I COMENÇAR
de buidar les butxaques
de viure i surar.
A la vaga deu, a la vaga cent,
a la vaga, mare, jo hi vaig també,
A la vaga cent, a la vaga mil
jo pels companys mare i ells per mi.
«A la huelga» de Sánchez Ferlosio.
«A la vaga». Lletra: adaptació de Raïm a partir de la lletra de la cançó «A la huelga» de Sánchez Ferlosio. Arranjaments i ukelele: Andreu García. Veu: Anna Franco.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada