L'activitat pretén fer possible una aproximació
a la matèria basada en les emocions. Des d'aquest punt de vista, no
només es perseguix fer-ne un ús intel.ligent, sinó, molt
especialment, evitar que l'objecte d'estudi puga ser valorat
asèpticament. Aquest plantejament insisteix, per tant, en
l'aplicació pràctica dels continguts insistint en les conseqüències
humanes que se'n deriven. Tot açò, a més, contribueix a demostrar
la proximitat del procés educatiu amb l’esdevindre de les persones
i el vincula amb la seua experiència personal.
ORIENTACIONS PER A LA PRÀCTICA
Es proposen diferents tipus d'activitats segons
el nombre d'elements que s'hi treballen. D'aquesta forma es fa
possible comptar amb una proposta més diversa i, per tant, més
adaptable als interessos i habilitats dels estudiants.
Els nivells de treball que es proposen són:
-
Canviar la lletra a una cançó. Per això cal triar-ne una, estudiar la rítmica de la lletra -és a dir, on cauen els accents de les paraules- i, imitant l'estructura, proposar una altra.
-
Fer una música per acompanyar una lletra existent. Les alternatives poden ser musicalitzar un poema, un text...
-
Proposar una o diverses músiques per acompanyar una escena, una imatge, un còmic, un relat, una pel·lícula, etc. Aquesta activitat resulta especialment interessant si la peça triada ha de ser relacionada amb un recurs elaborat pels estudiants i que, per tant, puga ser el resultat d'alguna de les activitats previstes dins aquesta proposta.
-
Fer la cançó completa, és a dir, construir la lletra i la música.
Independentment de quina siga l’opció triada,
caldrà redactar una memòria explicativa on siguen indicades les
qüestions següents:
-
La modalitat de treball escollida entre les propostes de l’apartat anterior. En cas que s’haja optat per les opcions A, B o C, haurà d’indicar-se la referència de la cançó, el text o el recurs triat.
-
Justificació dels motius que han sigut tinguts en compte per a la tria de la cançó, el text o el recurs.
-
Estudi sobre l’aplicació de diferents alternatives per aconseguir resultats diversos.
-
Sentit atorgat a la música.
-
Anàlisi del context en què la música ha estat realitzada i per al qual es proposa.
-
Estudi dels silencis i altres sorolls diferents de la música triada i interpretació que se’n ha de deduir.
-
Relació entre els diferents elements de la peça. Així, caldrà indicar quina relació existeix entre el llenguatge i les formes amb què s’expressa:, s’oposen, concorden, etc.
-
Públic al que s’adreça la música triada i justificació d’aquesta interpretació.
A continuació, mostrem un exemple d’adaptació
d’una lletra i una música a partir d’una cançó prèvia de
Sanchez Ferlosio que apareix en el documental “Parar i començar”:
«A la vaga»
Hui
cal la vaga, company
és
necessari parar.
Com
ahir,…hem de sacrificar
tot
el nostre treball..
Amb
la remor d’aquells dies
d’un
temps que no és passat
travessant
el silenci
que
amaga la veritat.
Amb
les mans i la paraula
lliures
d’ombres i vestits,
amerats
per una causa,
que
ens retorna al sentit.
Des
del cel a la petjada
fins
les llums que gravaran
com
la nit és el dia
quan
abasta el seu final.
A
la vaga, és l’hora
de
PARAR I COMENÇAR
de
buidar les butxaques
de
viure i surar.
A
la vaga deu, a la vaga cent,
a
la vaga, mare, jo hi vaig també,
A
la vaga cent, a la vaga mil
jo
pels companys mare i ells per mi.
«A
la huelga»
de Sánchez Ferlosio.
«A
la vaga».
Lletra: adaptació de Raïm a partir de la lletra de la cançó «A
la huelga»
de Sánchez Ferlosio. Arranjaments i ukelele: Andreu García. Veu:
Anna Franco.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada