IMAGINARIS , significats al voltant d’una imatge.
“Un amic va vindre a veure’m en un somni.
Des de molt lluny. I vaig preguntar en el somni: <<Vas vindre
amb fotografia o amb tren?>>. Tota fotografia és un mitjà de
transport i l’expressió d’una absència”.
John Berger
Es tractaria de proposar als alumnes un seguit
de significats perquè proposaren una imatge que els representaren.
Caldria justificar la tria a partir d'arguments que podrien ser
decidits lliurement o suggerits pel docent. En aquest últim cas es
podrien proposar alguns com: la relació de la imatge amb el concepte
representat -es basa en la seua configuració teòrica, insisteix en
la seua vessant pràctica, pot ser considerada com una conseqüència
necessària o no...-, implica una presa de posició -està
relacionada amb una experiència personal, ha de ser interpretada com
una opinió subjectiva-, estil, tipus de llenguatge utilitzat… Les
imatges poden utilitzar llenguatges molt diferents.
ORIENTACIONS PER A LA PRÀCTICA
Aquesta activitat requereix dos elements
fonamentals: una imatge i els seus significats. Així i tot, és
important que totes dues coses puguen ser concebudes com a una sola.
Per fer possible aquest resultat, poden ser útils les orientacions
que afegim a continuació.
-
Escriure un text breu amb el significants que seran objecte d’estudi. Pot fer-se referència a un text legal o escriure’n un.
-
Identificar una imatge que, d’acord amb un criteri que més tard haurà de ser justificat, disposa d’elements en comú amb el significat triat.
-
Valorar breument les característiques formals de la imatge. Des d’aquest punt de vista es pot fer esment de qüestions com:
-
Els elements que en formen part: persones, objectes, paisatges, etc.
-
La relació entre els diferents elements representats.
-
L’enquadrament. Indicar la forma en què els diferents elements estan situats en l’espai: primer pla, segon, etc.
-
Punt en què la fotografia ha estat realitzada: al mateix nivell que l’objecte representat, des de baix (contrapicat), des de dalt (picat).
-
La llum i el color.
-
-
Explicar de quina manera el concepte teòric està inclós dins la imatge: per la relació que s’aprecia entre els elements (subordinació, complementarietat, jerarquia, igualtat…), pels textos que en formen part, per l’actitud de les persones que hi apareixen, per la situació que es visualitza, etc.
En el cas del documental “Parar i començar”
hi ha diferents plans que poden ser objecte d’un anàlisi paregut
al proposat en aquesta activitat.
IMATGE 1:
En el cas d’aquesta imatge s’observa una
pintada feta sobre una entitat financera mentre una dona amb un
carret de la compra trau diners del caixer. A partir d’aquesta
primera descripció es poden observar com els diferents elements de
la fotografia entren en contradicció.
En un primera aproximació es pot observar el
contrast entre la quotidianitat que transmeten el carret de la compra
i l’acte de traure diners i la forma en què la pintada irromp en
eixe escenari introduint un element del tot extraordinari dins
d’aquest qüadre general.
D’altra banda, el text “Capitalisme és
crisi” i “Banco de Santander” ocupen el centre de la
instantània i, des d’aquesta posició privilegiada dins de la
composició, contrasten oferint missatges contradictoris. Aquesta
circumstància es fa evident en les diferències gràfiques de tots
dos missatges. En el cas del primer, destaquen la rapidesa del traç,
la manca de contrast en alguns zones o la forma en què la pintura
invadeix el caixer adaptant-se a el relleu de la paret. D’altra
banda, la imatge corporativa del banc té una aparença regular,
destaca clarament sobre el fons i disposa d’unes proporcions
ajustades al suport en què es troba.
També, pel que fa al significat, apareixen
missatges oposats -confiar i crisi- com d’altres que, tot i ser
utilitzats amb una intenció diferent, disposen d’elements en comú
-capitalisme i milions.
El fet que hi haja tant elements en contradicció
fa possible fer interpretacions ben divereses. Així, la figura de la
dona pot ser considerada com un element que reafirma l’ordre que
la pintada tracta d’alterar o, pel contrari, pot ser inclosa dins
l’escena general que el text “Capitalisme és crisi” denuncia.
Aquesta imatge podria ser relacionada amb el
contingut dels articles 47 i 51.1 de l’Estatut dels treballadors
que defineixen les causes econòmiques, tècniques, organitzatives i
productives que poden ser utilitzades per a la suspensió,
modificació o extinció de la relació laboral. Més concretament,
en el cas del primer dels motius esmentats, s’assenyala que
“Se entiende que concurren causas
económicas cuando de los resultados de la empresa se desprenda una
situación económica negativa, en casos tales como la existencia de
pérdidas actuales o previstas, o la disminución persistente de su
nivel de ingresos ordinarios o ventas. En todo caso, se entenderá
que la disminución es persistente si durante tres trimestres
consecutivos el nivel de ingresos ordinarios o ventas de cada
trimestre es inferior al registrado en el mismo trimestre del año
anterior”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada